מספר טלפון
03-6374000

סין, היסטוריה ופוליטיקה / כתבת מערכת

טיול לסין - מתחים, מאבקים, בריתות ואגו, עשרות שושלות ומפלגה אחת. המדריך המקוצר להיסטוריה הסינית 

על פי המסורת ועל פי רוב החוקרים, ההיסטוריה הסינית מתחילה בתקופת "שלושת המלכים וחמשת הקיסרים" באלף השלישי לפני הספירה, על אף שמהכתבים עולה כי למלכים ולקיסרים מהתקופה ישנם תכונות מיסטיות והתקופה מתוארת כמיתוס אחד גדול.  כבר מאז, התרבות הסינית דנה במילה החשובה ביותר שתלווה אותה אלפי שנים קדימה "מוסר".

עם סיום תקופה קדומה זו התקיימה בסין מערכת שלטונית, מנהלית היררכית ומסודרת (יש הרואים זאת כמדינה הראשונה בעולם) ע"י שושלת שיה בסוף האלף השלישי לפני הספירה. לאחר שושלת שיה, המשיכה את דרכה שושלת שאנג ואותה המשיכה שושלת ג'ואו. שלוש השושלות הללו היוו את הבסיס לסין המאוחרת והביאו את המעצמה האדירה לאלף הראשון לפני הספירה כאשר היסטוריה מכובדת כבר מאחוריה. מהתקופה ההיא ועד המאה העשרים, הוגדרה ההיסטוריה של סין ע"י השושלות ששלטו בה.

בשנים היסטוריות אלו הייתה סין נתונה בשינוי ומעבר מתרבות עתיקה אל תודעה מודרנית ומתקדמת המאופיינת במנהל ושלטון מסודר וחברה אזרחית מתפקדת. ערב הפיכתה לחברה מודרנית הופיע האדם הנכון במקום הנכון והביא לסין את התורה המשמעותית ביותר בהיסטוריה הסינית - קונפוציוס.

קונפוציוס הוא פילוסוף סיני מהמאה השישית לפני הספירה שחי עד המאה החמישית לפני הספירה ונחשב לאבי הפילוסופיה הסינית בתחומי מוסר, חברה, שלטון וחברה אזרחית. קונפוציוס אומנם לא כתב משהו מסודר אך אמרותיו ותורתו השפיעו רבות על תפיסת התודעה, החברה, המוסר והשלטון הסיני. לימים תלמידיו הרבים העבירו לכתב את תורתו. (תורגם לעברית עם תוספות ע"י אמירה כ"ץ וניתן לקריאה וקניה) 

קונפוציוניזם (אסכולת המלומדים) נחשבת לדת – פילוסופיה הדוגלת באמונה בסיסית כי האדם טוב מטבעו, היא שימשה לניסוח מערכת החוקים של ההתנהגות המוסרית בין אדם לחברו. אמונה זו הייתה הבסיס המוסרי למדינה הסינית למעלה מאלפיים שנה עד עליית הקומוניזם במאה העשרים של מהפכת התרבות. בחוגים רחבים בסין גם היום תופס הקונפוציוניזם חלק משמעותי מהתרבות הסינית.

מאז התבססות הקונפוציוניזם עברה סין תהפוכות רבות כשהשושלת המרכזית מגדירה את כיוון התפתחותה של המדינה.

בשנים הבאות הייתה סין נתונה לתקופות יציבות יותר ופחות בהתאם לחוזק השושלת המרכזית. השושלת הגדולה והחזקה מבין כולם, זו שהצליחה לאחד תחתיה שושלות אחרות נחשבה כשושלת השליטה בסין.

טיול מאורגן לסין

השושלת הראשונה שהצליחה לאחד את סין לכדי ישות אחת ומסודרת בגודל של אימפריה רחבת ידיים, היא שושלת צ'ין. מכאן מתחילות שושלות רבות שלכל אחת תפקיד אחר בהיסטוריה של סין. שושלת צ'ין שהתקיימה זמן מועט מאוד נחשבת כמאחדת של סין. החומה הסינית נבנתה בזמנה של שושלת זו על ידי הקיסר הסיני הראשון בשנים 220 ל 206- לפני הספירה. הבאה אחריה, שושלת האן מצליחה לקדם את המדינה לתקופה של שגשוג והתפתחות ומגדירה את הקונפוציוניזם כפילוסופיה שמנחה את עקרונות המדינה.

יריבויות מסורתיות ואינטרסים פוליטיים שולטים במאות הראשונות לספירה בסין. שושלות מתאחדות ונפרדות, תקופות של שגשוג ושקיעה הן מהמאפיינים הבולטים של שלטון השושלות.  עד השתלטות הרפובליקה, עשרות שלטונות הוחלפו ע"י מספר שושלות: שושלת צ'ין, השושלות הצפוניות והדרומיות, שושלת סווי, טאנג, סונג, יואן המונגולית, מינג, צ'ינג כשהגורם המאחד בניהן היה המסורת,הקונפוציוניזם ובניית הלאום הסיני.

שלטון השושלות תרם לבנייה האיטית, העקבית והמושרשת של לאום סיני, מודרני ומתקדם בכפוף לתרבות עתיקה עשירה ומלאת גאווה. לעומת זאת לקראת סוף שלטון השושלות, הפך השלטון למנוון, הרוס, מושחת ולמקורבים בלבד. האוכלוסייה גדלה ולא נמצא מענה לבעיותיה. סין הקיסרית לא התאימה לתקופה של שינויים. השלטון היה שמרני ולא נפתח לרפורמות. תהליכים אלו הביאו  להפיכתה של סין לרפובליקה ובהמשך לרפובליקה העממית של סין - המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין גם כיום.

 באופן רשמי ולאחר מלחמת אזרחים עקובה מדם, הכריז מאו צה דונג ב־1 באוקטובר 1949 על הרפובליקה העממית של סין. אלפי שנות היסטוריה נדחקו לפינה וסין הוצעדה לכיוון אחר לגמרי.  

הממשל החדש שלט על עם עייף מעשרות שנים של מאבקים פנימיים שהביאו למשבר חברתי וכלכלי עצום. תחבורה לקויה, מוביליות מוגבלת ופוליטיקה חשדנית וחסרת ניסיון. ממשל זה, בתוך מספר שנים מועט, התחבר עם התורה הקומוניסטית. נחתמו הסכמים עם רוסיה והונהג שלטון שלא היה מוכר עד אז לתושבי המדינה: הקומוניזם, שגיבוריו ותומכיו היו האיכרים הפשוטים בניגוד גמור לאופי הקיסרי שאפיין את השושלות השונות.

סין החלה בשיקום חברתי וכלכלי עם דגש על חלוקת אדמות שונה ועזרה לאיכרים ולפועלים. השליטים החדשים זכו להערצה ומאו צה דונג היה המנהיג הכול יכול. תעשייה כבדה התפתחה במהירות והמפלגה הייתה מרכז חייהם וכוחם של רבים (המפלגה הקומוניסטית עודנה המפלגה הגדולה בעולם כיום).

לצד פיתוח כלכלי, שוויון מעמדי, חלוקת אדמות צודקת יותר שהיוו שינוי מהותי מעידן השושלות בנושא פולחן האישיות והמנהיג העליון, התערבות המפלגה בחיי האזרחים וחוסר חופש הפרט בתחומים רבים נראה שדבר לא השתנה בין סין של השושלות לסין המודרנית.

כל הטיולים מאורגנים לסין 

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form