מספר טלפון
03-6374000

איסלנד, גן עדן לציפורים מהצפון הארקטי / אמנון לויה

כטייל/צפר חובב שביקר בפינות שונות בגלובוס הקטן וחי שנים מספר בסקנדינביה, דווקא ביקורי באיסלנד הביאו אותי להיכרות חדשה, שונה ומעניינת עם ציפורי הצפון הארקטי. אני צפר מזה כ- 30 שנים וגר בצפון עמק החולה, שבעונות הנדידה מתמלא בשלל מינים וסוגים של עופות. מתוך היכרותי עם ציפורי הארץ, נדהמתי לראות את כל אותן ציפורים, שרבות מהן לא מגיעות לישראל ונוכחתי לדעת שאיסלנד הינה גן-עדן לחובבי צפרות וטבע.
בטיול לאיסלנד מתקיים מפגש ייחודי ומרתק של ציפורים הנודדות מצפון אמריקה, אירופה וגרינלנד לצורך קינון באי. חוויה מושלמת לחזות במגוון כה רב של מינים המקננים על צוקים סמוכי ים, באזורי סחף חולי בדרום איסלנד וכן באגמים ומקווי מים רבים לאורכה ולרוחבה של הארץ.

באיסלנד קיימים כ- 330 מיני ציפורים. התקופה המומלצת ביותר לצפרים לבקר באיסלנד הינה בתחילת הקיץ בו רוב הציפורים הנודדות מגיעות לקינון ולרבייה. אחד מהאתרים המומלצים לצפרות בטיול מאורגן לאיסלנד הינו אגם מיוואט (myvatn), המהווה בית גידול למגוון רחב של ציפורים בזכות שמורה מוגנת ושופעת מים וצמחייה להסתתר בה.
אחד העופות היפים והמעניינים באיסלנד הינו, תוכי הים המכונה (Puffin), שהינו אחד מסמלי הארץ. אחד ממקומות הקינון הבולטים שלו הוא בצוקי דירהוליי שבדרום האי. ציפור קטנה, בעלת רגלים כתומות, עם מקור פחוס ודק. המעוף שלה מהיר והיא נושאת במקורה חבילה של דגיגים מהים ועפה אל מקום קינונה, שהינו חור בקרקע הרכה שבמצוקים. שיטת הנחיתה שלהם מצחיקה, מעין החלקה על האדמה עד לעצירתם הסופית. בכל קיץ מגיעים לאיסלנד כ- 6 מיליון תוכים לקינון על המצוקים בסמוך לים. תוכי זה מוגש על הצלחת במסעדות רבות - כרבע מיליון תוכי - ים ניצודים ברישיון בכל שנה.

במהלך חודש דצמבר 2011, זכינו לביקור בעמק החולה של ברבורי שר- עוף נדיר במחוזותינו. באיסלנד, לא הרחק מהעיר הופ (Hofn), נצפים לעיתים בקו החוף אלפי ברבורים מאותו מין - מראה קסום ומרהיב של עופות לבנים אלה בעלי מקור צהוב בולט.
במערב איסלנד, שוכן חצי האי סנייפלסנס (Snaefellsnes). בחצי האי מצוקים תלולים ושחורים אל מול הים התכול מכילים בקיץ  אלפי שחפים, כדוגמת- ריסה שחורת-רגל או שחף אפרורי, אוריה מצויה ואוריה חייכנית וכן שחורה וגם שחף איסלנדי. זו חוויה מרתקת לראות את הגוזלים יושבים על קצה התהום וכל תזוזה לא נכונה- יכולה לגרום למותם וההורים מגוננים עליהם ומאכילים אותם כל הזמן.
אחד העופות שמפריע לאוהבי הטבע והציפורים, הינו שחפית הקוטב. זו חוויה מפחידה לחוש צלילות של עשרות רבות של שחפים הצורחים מעל הראש,  להודיעך שנכנסת לטריטוריה שלהם וגוזליהם מטיילים במקום.


שחף אפרורי


אווז אפור


בז לבן


שחפית הקוטב

מין ייחודי נוסף הינו הבז הארקטי, בז לבן או בז צפון (שם מדעי: Falco rusticolus) והוא אחד המינים הגדולים ביותר במשפחת הבזיים והציפור הלאומית של איסלנד ואותו ניתן לראות ליד צוקים או במרחבי השדות.
נושא מעניין מאד הינו הכנת מצעי קינון מצד חוואים באיסלנד לאווזים בחוות שלהם. בסוף עונת הקינון האווז נותרות נוצות רבות ששימשו לריפוד הקו וכאלה שנשרו. הנוצות נאספות על ידי החוואים נמכרות לתעשיית כריות ושמיכות פוך.
איסלנד הינה ארץ בעלת שלל נופים מופלאים שכל חובב טבע יהנה מטיול מאורגן בנופיה במידה והוא חובב טיולים בחו"ל, וכל אדם ישמח להיכרות עם תושביה החייכנים, זאת  ארץ השומרת בקפדנות על איכות הסביבה וחיי הציפורים שבתחומה. כל חובב טבע וצפר יוכל ליהנות משלל הציפורים הארקטיות ולטייל ברחבי המדינה באזורי החוף הקסומים, באגמים ומקווי המים ובשדות הירוקים וליהנות מעולם ייחודי זה עד מאד.

 

לטיולים המאורגנים באיסלנד

הכותב הינו מדריך בחברת פגסוס

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ @
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form