מספר טלפון
03-6374000

אירלנד, 40 גוונים של ירוק / שולמית טייטלר

אם אתם רוצים לטייל בארץ בה יהיה לכם סיכוי קלוש לפגוש עוד ישראלים אתם לא צריכים להרחיק עד קצה העולם.
אם טירות ומבצרים עתיקים מרתקים אתכם, אם ירוק-עד מרגיע אתכם ואם אתם חובבי הבירה - אירלנד היא המקום בשבילכם.


ככל שהדבר ישמע מוזר, יש הרבה מן המשותף בין ישראל ובין אירלנד. במישור הפוליטי נקודת ההשקה היא במרקם העדין של בניית הסכמי שלום, אחרי עשרות שנים של שפיכות דמים. במישור הכלכלי, התוצר הלאומי לנפש באירלנד די דומה לזה של ישראל. זאת למרות העובדה, שאוכלוסייתה מונה כ-2 מיליון תושבים פחות מזו של ישראל. אספקט מעניין אחר הוא הפוזה היהודית והאירית. בדומה למדינת ישראל ולעם היהודי, גם רוב האירים גרים מחוץ לגבולות מולדתם. רוב האירים גרים באנגליה, בארה"ב, באוסטרליה ובקנדה.
התיירות הישראלית לדבלין ולאירלנד גדלה משנה לשנה. בשנה שעברה ביקרו באירלנד אלפי תיירים מישראל. מלבד העדר הטיסות הישירות שפוגע באטרקטיביות של היעד, יש לשער, כי הבילבול בין החלק הדרומי של אירלנד, העצמאי, לבין חלקה הצפוני, שבירתו בלפאסט, זורע אי ביטחון בלב הישראלים, שדי להם בקונפליקטים משל עצמם. לאירלנד מגיעים מאנגליה או דרך ערים מרכזיות באירופה.
נופים מדהימים, טבע ירוק, תושבים ידידותיים, אוכל מגוון ובירה טובה מושכים אל אירלנד כ-4 מיליון תיירים מדי שנה, אך רק מעט מאוד ישראלים. התייר הישראלי נחשף להרבה מקומות מוזרים ונידחים, וטיול מאורגן לאירלנד, משום מה, אינה ביניהם. אלו שכן מגיעים מגלים רכסי הרים, גבעות, מישורים ומרחבים ירוקים מלאים בעדרים. המומחים לאירלנד מדקדקים ומציינים כי ניתן למצוא כאן לפחות 40 גוונים של ירוק.
 

טיול מאורגן לאירלנד טיול מאורגן לאירלנד טיול מאורגן לאירלנד

 
קלטים, קתולים ומדוכאים

האגמים תכולים וכחולים, קרירים ומענגים. מזג האוויר הפכפך וכך גם ההיסטוריה המרתקת והמפוארת של האירים. במאה החמישית לפנה"ס פלשו לאירלנד שבטים קלטים, כשם שפלשו באותה תקופה לאיזורים רבים אחרים באירופה המערבית. אולם בניגוד לאנגליה וצרפת למשל, נשתמר העם הקלטי באירלנד, ולא נטמע בעמים אחרים, ככל הנראה בשל הריחוק הרב מיבשת אירופה, שמנע פלישות המוניות.

בין השנים 1855-1845 היגרו כ-3 מיליון מ-8.5 התושבים שהיו באי, עד כי כיום מתגוררים יותר אירים מחוץ לאירלנד מאשר באירלנד עצמה. בראשית המאה ה-19 החל מאבקם של האירים לשלטון עצמי שנמשך עד 1910, עת הסכימה הממשלה בלונדון להעניק שלטון עצמאי לאירלנד. ביצוע ההחלטה התעכב עד לשנת 1921 בגלל מלחמת העולם הראשונה, ולאחר מרד אירי עקוב מדם הוקמה "המדינה האירית החופשית" במעמד של דומיניון בחבר העמים הבריטי. אולם, המחוזות הצפוניים נשארו בשליטה בריטית. בשנת 1937 הועמד נשיא אירי במקום המושל הכללי הבריטי ושם המדינה הוסב לאיר (AIRE). בשנת 1949, וכך נשארה עד לימים אלו.
ניתן לבקר באירלנד בכל תקופות השנה מאחר וההבדלים בין עונות השנה אינם גדולים. אקלימו של האי מושפע מזרם הגולף העובר בסמוך לו ומזרים אליו אוויר חם. הרוחות הנושבות מן האוקיאנוס האטלנטי גורמות לירידת משקעים רבים בצדו המערבי של האי, אך גם יתר חלקיו אינם סובלים ממחסור בגשמים. נהפוך הוא, כחמישית משטחו של האי, בן ה-82,000 קמ"ר, הוא ביצות. בכלל, חרף האקלים הגשום והנוח אדמות האי אינן מצטיינות בפוריותן, וכ-70% משטח האי מכוסה בשטחי מרעה טבעיים.
יעד הכניסה המרכזי ונקודת פתיחה טובה לטיול באירלנד היא עיר הבירה דבלין, הנמצאת בחוף המזרחי. העיר, המונה כחצי מיליון תושבים, נוסדה עוד בתקופת הויקינגים ומשתרעת משתי גדותיו של נהר ליפאיי (LIFFEY). את הסיור מומלץ להתחיל מגשר אוקונול במרכז העיר, גשר החוצה את הנהר שרוחבו עולה על אורכו.
בסופו של רחוב אוקונול תוכלו לראות את הרוטונדה, בית החולים ליולדות הראשון באירופה שהוקם עוד ב-1756. משם, פנו לעבר כיכר פארנל היפהפיה בה נמצא מוזיאון המוקדש כולו לסופרי העיר. מכיכר פארנל המשיכו לבניין הדואר המרכזי הישן שהיה המוקד במרד שפתחו האירים נגד הבריטים במהלך חג הפסחא בשנת 1917. חזית הבניין עדיין מצולקת בכדורים שנורו במהלך המהומות. כדאי לראות את בית הפרלמנט שנבנה בתחילת המאה ה-18 והפך עם השנים לאגף בבנק המרכזי של אירלנד.
לאחר מכן פנו לעבר קתדרלת סנט. פטריק, בה קבור מחבר "מסעות גוליבר", ג'ונתן סוויפט. בכיכר מריון הקסומה תוכלו לבקר בבית הוריו של אוסקר ווילד ובגלריה בה למעלה מ-2,000  מוצגים. בקרו בטרינטי קולג', בניין בסגנון ויקטוריאני, שהוקם עוד בימי אליזבת הראשונה והתפתח במסורת האוניברסיטאות הגדולות והיוקרתיות אוקספורד וקיימבריג'. בקולג' מוצג ספר מאוייר שנכתב במאה ה-8, ובגן שבחצר הבניין תוכלו לטייל בין פסליהם של המפורסמים מבין בוגריו.
המשיכו לטירת דבלין, מבנה מראשית המאה ה-13, שהיווה במשך כ-700 שנה (עד 1922) סמל לשלטון הבריטי באירלנד. שוטטו בפארק פיניקס, המכיל את גן החיות העירוני, הגנים הבוטנים ובו נמצאים מעונם הרשמי של נשיא אירלנד וביתו של השגריר האמריקני.

בירה, סיפורים ומצב רוח

לחובבי שיכר מומלץ לבקר בטיול לאירלנד, במבשלת הבירה המפורסמת "גינס" שנוסדה בשנת 1795 או במוזיאון המוקדש לתולדות הויסקי האירי מאחורי כנסיית סנט. מיכן.
אסור להחמיץ ביקור בפאב אירי מסורתי. פאבים באירלנד אינם רק מקום המגיש שתייה חריפה, אלא מהווים מראה אל תוך ליבה של אירלנד ואורח החיים של תושביה. עם השנים, כתוצאה ממסורת של כתיבת מחזות וסיפורים עממיים פיתחו האירים טכניקה מיוחדת לבדר את עצמם ואת אורחיהם בפאב. כך שלעיתים קרובות משולבים בבילוי לא רק בירה אלא גם מופעים של מספרי סיפורים, שירה בציבור ומופעי סטנד אפ.

בכלל, העם האירי ידוע בחריפותו ובשנינותו ויש הטוענים, כי כל שיכור בדבלין הוא סופר לא ממומש. לא פלא אפוא, שהעיר הולידה הוגי דעות וענקים ספרותיים כגון: ג'ונתן סוויפט, סמואל בקט, ברנארד שאו, אוסקר וילד, ג'יימס ג'ויס, ארית סומרוויל, ג'יימס שרידן וסופרים רבים אחרים שזכו עד כה ב-4 פרסי נובל לספרות.

כפרים, מבצרים ומצודות

על מנת לחוות את "אירלנד האמיתית", אירלנד של כפרים, של מבצרים ומצודות, של כבישים צרים, מפותלים ומשובשים מאוד המתפתלים בין כפרים ציוריים ואתרים עתיקים, שחלקם אף עתיקים יותר מן הפירמידות במצרים, צאו צפונה לעבר קונמרה (CONNEMARA) הנמצאת לחופי האוקיאנוס האטלנטי.
חבל ארץ נדיר ביופיו הנהנה מאור יום מיוחד, המשנה לעיתים את צבעם של ההרים לכחול, דבר שמשך למקום במשך השנים ציירים ואמנים רבים. באיזור הרים, נחלים, אגמים וביצות לרוב אך מספר תושביו קטן. מעט מתושביו עדיין דוברים את השפה העתיקה של האירים - גאלית. למשפחות הנוסעות עם ילדים מומלץ בחום לבקר באיזור
בונדאודן (BUNDODAN) הנמצא מעט צפונית לקונמרה. שם תוכלו ליהנות ממגוון רחב של חופי רחצה ואתרי נופש. בסמוך תוכלו למצוא את קברו של המשורר המפורסם ויליאם ייטס.

מבונדאודן כדאי להמשיך לגלאווי (GALWAY), עיירת דייגים ציורית השוכנת במפרץ מרהיב ביופיו במרכז החוף המערבי של האי. המסורת גורסת כי בכנסיית סנט. ניקולאס בעיירה התפלל כריסטופר קולומבוס לפני הפלגתו לאמריקה. מגלוואי סעו דרומה לעבר קילרני (KILLARNEY). בדרך מומלץ לעצור לתצפית בצוקי מוהר המספקים תצפית עוצרת נשימה על רצועת החוף ואל תוך לב ליבו של האוקיאנוס האטלנטי.
בהמשך הדרך לקילרני אפשר לבקר במצודת בונרטי ובפארק המפורסם הסמוך למצודה המציג את ההווי הכפרי האירי בתצוגות שונות, או בטירת המלך ג'ון וקתדרלת סנט. מרי בעיר ההיסטורית לימריק (LIMERICK). בקילרני מומלץ לסייר בין האגמים וההרים, במפרצים החבויים ובשדות הירוקים המצויים בשפע בחבל ארץ זו. ניתן גם לחצות את "ההרים השחורים" ולבקר בבית מקרוס, בית הלורדים לשעבר ובגניו היפהפים השוכנים לחוף אגם.
לא רחוק מקילנרי נמצאת "טבעת קרי", חצי אי הררי הפורץ לתוך האוקיאנוס האטלנטי. הדרך מורכבת מכבישים מפותלים ומספקת תצפית פנורמית על החופים המפורצים ועל האוקיאנוס האטלנטי. ניתן לשכור סירה או סוס במחירים נוחים ולחוות קצת אחרת את הנופים השלווים ואת האווירה הפסטורלית.
לאלו המעדיפים לשלב בילויים ספורטיביים נציע מספר אפשרויות ובראשן את ענף הספורט העיקרי באירלנד - מרוצי הסוסים. המרוצים נערכים מידי יום ראשון בתקופה שבין אמצע מארס ועד תחילת נובמבר בכ-25 מסלולים הפרוסים ברחבי המדינה, רובם בקרבת הערים הגדולות. כמו כן ניתן להשתתף במסע צייד.
דרומית מזרחית לקילרני נמצאת העיר קורק (CORK) השנייה בגודלה באירלנד. העיר ידועה בדל פסטיבל ג'אז עולמי הנערך בה מידי שנה ובשל הנמל הימי הטבעי שלה. סמוך לקורל נמצא "סלע קאשל" (THE ROCK OF CASHEL), שרידי מבצר מהמאה ה-11 ושרידי קתדרלה מהמאה ה-13 הבנויים על גבעה מסלעי גיר שממנה ניתן להשקיף על האיזור כולו.

לטיול מאורגן לאירלנד 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form