מספר טלפון
03-6374000

גאורגיה, תרבות ואוכל / ארווין פלר

לחופו המזרחי של הים השחור, שוכנת לה גיאורגיה, "חלקת אלוהים קטנה" כפי שנוהגים לכנות אותה תושביה, מדינה בעלת עבר עתיק והיסטוריה עשירה,מורשת מרתקת, פנינות ושכיות חמד, אשר חלקן עדיין בתוליות למראה, נופים מרהיבים ביופיים ושילוב עדין בין ישן לחדש, עתיק ומודרני, פראי וממוסד. בשנים האחרונות הפכה גיאורגיה (גרוזיה לשעבר) לאחד מהיעדים התיירותיים המתפתחים ביותר, בו ניתן לטייל בצורה עצמאית, אך על מנת להכיר את כל סודותיה, מומלץ בהחלט לטייל עם אחד הטיולים המאורגנים לגיאורגיה,  יעד שהולך וצובר פופלריות ואהדה רבה בקרב טיילים רבים מכל רחבי תבל, הנדהמים לגלות את נפלאות המדינה ואת נדיבותם וחמימותם של תושביה. 

גרוזיה היא נקודת מפגש מרתקת של תרבויות המזרח והמערב, מה שמעניק לה אופי  נדיר ומיוחד, השואב השראה משילוב קסום זה. כמדינה עתיקת יומין, גם התרבות הגיאורגית נעוצה בעבר ומשתרעת על למעלה מ3000 שנה של אמנות, תרבות, תיירות ואפילו שפה בלעדית, שהתפתחה עם השנים ואיחדה את העמים השונים שחיו , ועדיין חיים, בשטחה של המדינה היפה. 
 

טיול מאורגן לגיאורגיה

 
לפי דפי ההיסטוריה, ניתן לראות כי כבר בתקופת האבן היתה גיאורגיה מיושבת על ידי ממלכויות שונות , שהאמינו באלים שונים והשתמשו באלפבתים היוניים והארמיים, עד שהמציאו שפה ייחודית- האלפבית הגיאורגי, שבידל אותם משאר הארצות בהן גבלו.בשנת 337 לספירה הכורזה הנצרות כדת הרשמית של המדינה, הכרזה שנתנה קפיצה רצינית להתפתחות התרבות הגיארוגית- איחוד הממלכות השונות, התפתחות היצירה, הספרות והאמנות, כמו גם התפתחות גאוות היחידה של התושבים, שנשארו מאוחדים וגאים בהיותם מובלעת נוצרית בין עולם מוסלמי. מאז, עברה המדינה קרבות רבים, כשכל פעם נשלטה או סופחה למדינה אחרת, עד שזכתה לעצמאות מלאה ב9 באפריל 1991. 

בין נכסי התרבות שהורישה גיאורגיה לעולם, ניתן למנות את "עותה לב הנמר" -פאומה אפית גיאורגית נודעת (שאף תורגמה לעברית) שנכתבה במאה ה12 על ידי שותא רוסתוולי, כנסיית "סווטיצחובלי" הנמצאת בעיר מצחתה, בעלת החשיבות הרבה לנוצרים, שכן שם טמונה, לפי סיפורי הפולקלור, הגלימה אותה לבש ישו בעת שנצלב, הצטיינות בספורט – הישגים בולטים בהיאבקות, הרמת משקולות, טניס וכדורגל, מסורת מיוחדת של תרבות אגרוף ענפה- שלושה סגנונות היאבקות שונים ומספר לא מבוטל של מדליות באולימפיאדות השונות. בנוסף, לגיאורגים מוזיקה מסורתית אותנטית ויפהפייה, המזמינה את המאזין להכיר עולם עתיק ונפלא וכמובן – לרקוד ולשמוח. 

וכמובן שאי אפשר לדבר על תרבות גיאורגיה מבלי לדבר על האוכל הגרוזיני! המאכלים המסורתיים של הגיארגים הם שם דבר קולינרי, שם ששמו הולך הרבה לפניו, עד שסוחף מטבחי מסעדות רובת בכל העולם כולו, כולל כמובן את ארצנו הקטנה שבה לא רק מסעדת "ננצו'קה" המפורסמת מכינה מגשים על גבי מגשים של חצ'פורי, אלא עוד מסעדות רבות וטובות. בכל טיול בפנינת הקווקז, בין אם זה טיול מאורגן לגיאורגיה או טיול פרטי, חובה לעצור בשווקי האוכל, במסעדות או בדוכני הרחוב ולטעום מה שיש למטבח הנפלא הזה להציע. 

המטבח הגיאורגי הוא מטבח עשיר במיוחד, המגלם את הקטבים השונים של המדינה במנות טריות, משביעות וטעימות להפליא. המטבח מתבסס על לחם, גבינה, אגוזי מלך, חצילים, עשבי תיבול טריים אורגניים, בשר כבר, עוף ובקר והמון בצק. המנות המפורסמות ביותר הן "חאצ'פורי”- בצק עלים גרוזיני הממולא בגבינות, "חינקלי"   כיסוני בשר המבושלים במים ונקראים גם מעדן האלים, “אספנחיס קאדה " מאפה בצק עלים עם גבינות ותרד, “צ'יבורקי" – בצק מטוגן  במילוי בשר או גבינה ועוד אינספור תבשילים ווריאציות שונות ומצויינות. 
 

טיול מאורגן לגיאורגיה

 
את כל הטוב והשפע הזה מלווה גולת הכותרת של הקולינריה הגרוזינית: היין. לפי ממצאים ארכיאולוגים, ניתן להבין שהיין הגיאורגי היה כאן הרבה לפני אחיו הצרפתים – עדויות ראשונות ליין גרוזיני ואיראני ניתן למצוא כבר בשנת 5000 לפני הספירה! הגרוזינים גאים מאד ביין שלהם והוא מהווה מרכיב חשוב במסורת, בתרבות ובגאוותם של המקומיים. ברחבי הארץ ניתן למצוא כרמים רבים (ישנם טיולים מאורגנים לגיאורגיה המתמקדים אך ורק בכרמים ובתרבות היין העניפה של המדינה) המניבים סוגים שונים של טעמים, ניחוחות וסוגים של יינות, אותם ישתו המקומיים (וגם המבקרים) בכמויות אדירות ובשמחה רבה. לא סתם נחשבים הגיאורגים כמארחים למופת ואחד העמים הידידותים ומכניסי האורחים ביותר בעולם, שכן ידוע כי יין ישמח לבב אנוש. לרוב, בעת הארוחה, שתיית היין תלווה בשירת שירים עממים ובנושאי שיחה מעוררי מחשבה.

משפחות גרוזיניות רבות נוהגות לזקק את היין שלהן בעצמן, כך שבעת טיול בגיאורגיה, בוודאי תתקלו מספר פעמים ביינות משפחתיים, הנשמרים במרתף היינות של המשפחה ונמזגים בשמחה בכל אירוע. 

"האורח הוא שליח האל" אומרת המסורת הגיאורגית ובהחלט ניתן לראות ולהתרשם, בעת טיול מאורגן בגיאורגיה, כי המקומיים מיישמים אימרה זו ונותנים לאורחיהם תחושת בית חמימה, מזמינה ונעימה, ההופכת את הנסיעה כולה לבלתי נשכחת.

לכל הטיולים בגיאורגיה

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות בע"מ @
ט.ל.ח. 

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form