מספר טלפון
03-6374000

הכל על זלצבורג / אסף שניר

זלצבורג היא אחת מתשע המדינות המרכיבות את אוסטריה. זלצבורג ממוקמת במרכז-מערב המדינה סמוך לגבול גרמניה. אוכלוסיית המדינה מונה כחצי מיליון תושבים (הקטנה מבין שאר המדינות המרכיבות את אוסטריה).
שכנותיה הן המדינות האוסטריות אוסטריה עילית, שטיריה, קרינתיה וטירול ממזרח דרום ומערב, והמדינה הגרמנית בוואריה מצפון. זלצבורג מחולקת לששה מחוזות  שהעיקרי מבינם הוא העיר זלצבורג. הנהר הראשי במדינה הוא זלצך, המתחיל בהרי האלפים וזורם מדרום לצפון לכיוון בוואריה, שם הוא מתחבר לנהר אין הזורם לדנובה. בדרום המדינה משתרעים הרי האלפים, ובהם נמצאים גם ההרים דאכשטיין וגרוסגלוקנר.
 

זלצבורג זלצבורג

 
זלצבורג הייתה ארכיבישופות עצמאית בקיסרות הרומית הקדושה עד 1803 כשהקיסרות אורגנה מחדש וזלצבורג הוכפפה לשליט טוסקנה. מספר שנים מאוחר יותר אוסטריה הפסידה לנפוליאון בקרב אוסטרליץ וסופחה לבוואריה. לאחר תבוסתו של נפוליאון קיבלה אוסטריה בחזרה את זלצבורג כפיצוי מידי בוואריה בקונגרס וינה. מאז נהייתה זלצבורג מדינה באוסטריה הפדרלית. לעיקר פרסומה זכתה זלצבורג בהמשך, לאחר שהסרט "צלילי המוסיקה" צולם בתחומה.

העיר זלצבורג (בגרמנית: Salzburg) היא העיר הרביעית בגודלה באוסטריה. למרות גודלה הצנוע יחסית זוהי אחת מהערים הידועות והמתויירות ביותר בטיולים מאורגנים לאירופה, ונחשבת לאחת הערים היפות באירופה. תרגום מגרמנית של שמה של העיר הוא "מבצר המלח", זאת כיוון שבעבר נחצב מלח רב מהרי הסביבה, ששונע לאורך הנהר.
זלצבורג, שוכנת בגובה ממוצע של כ-400 מטרים מעל לפני הים, נמצאת למרגלות החלק הצפוני של האלפים. ההר Untersberg המתנשא לגובה של 1,972 מטר, נמצא במרחק מספר קילומטרים ממרכז העיר. מדרום לעיר מצויים מורדות האלפים ומצפון לה אזור מישורי. העיר נמצאת במרחק קילומטרים בודדים מהגבול של אוסטריה עם גרמניה, במרחק של כ-150 ק"מ ממזרח למינכן וכ-300 ק"מ ממערב לווינה.

זלצבורג נוסדה בשנת 696 ומונה כיום כ-150 אלף תושבים. מבין עריה הגדולות של אוסטריה, זוהי העיר הצעירה והרב-תרבותית ביותר: כחמישית מתושביה אינם אוסטרים. רוב הזרים הינם מטורקיה ומיוגוסלביה. בעיר קיימות שתי אוניברסיטאות ו-3 מכללות, בהן לומדים כ-16,000 סטודנטים, המהווים למעלה מעשירית מאוכלוסיית העיר. בעיר 34 מוזיאונים - יותר מכל עיר אוסטרית אחרת, כולל וינה.
בגדה השמאלית, הדרום-מערבית  של הנהר, נמצאת העיר העתיקה ובגדה הימנית הצפון-מזרחית, נמצאת העיר החדשה. על הגבעה, אי אפשר לפספס, נמצא המבצר. העיר העתיקה של זלצבורג ידועה בארכיטקטורת הבארוק המפוארת של בנייניה ובכנסיותיה העתיקות, ובהן קתדרלה גדולה. בניגוד מוחלט לרוב ערי גרמניה ואוסטריה, זלצבורג כמעט ולא נפגעה במלחמת העולם השנייה, ועברה נשמר היטב. זלצבורג עיר מקסימה. יש בה סמטאות צרות, בתים עתיקים צבעוניים, כיכרות קטנות, חצרות עם ארקדות וחנויות מפתות. היא גם בירת המחוז הנושא את שמה. ברובע העתיק בסמוך לשוק בעיר עדיין עומדים על תילם שני בתים בהם התגורר מוצארט. הבית בו נולד מוצרט (Getreidegasse מס' 9), משמש כיום כמוזיאון לשוחרי המוסיקה. המוזיאון פתוח כל יום משך כל השנה. הבניין הוא בן 3 קומות והמוצגים החשובים בו הם כלי הנגינה של המלחין. הבית השני הוא הבית אליו עברה משפחתו של מוצארט בשלב מאוחר יותר. זהו מוזיאון מרתק, אשר מעבר לעניין שמעוררים המוצגים האישיים שהיו שייכים לאמן הגאון, משקף בית אופייני למשפחה בורגנית מן המאה ה-18. המוזיאון פתוח כל יום משעה 09:30 ועד 17:30.

במרכז העיר העתיקה נמצאת כיכר מוצרט ובמרכז הכיכר ניצב פסלו של המלחין. מכיכר זו נפתחת כיכר רזידנץ שבמרכזה ניצב פסל מרשים עם מזרקות. הכיכר מוקפת שלושה בנייני ציבור גדולים: בקצה המערבי של הכיכר, נמצא בניין "רזידנז" שבנייתו החלה בשנת 1120 ושימש מקום מושבם של הארכיבישופים של זלצבורג שדירותיהם הראוותניות (וגם גלריית אמנות עם ציורים מהמאות ה- 16 עד ה- 19) פתוחים לציבור. בחצר הבית ניצבת מזרקה בארוקית יפה בדמות הרקולס. בקצה המזרחי של הכיכר נמצא בניין הממשל המחוזי שנבנה במאה ה-17 (בניין רזידנז החדש), ואשר כמאה שנים לאחר השלמתו נוסף לו מגדל פעמונים (Glockenspiel), אשר 36 הפעמונים שלו מנגנים מנגינות של מוצרט 3 פעמים ביום: ב- 07:00, 11:00 ו-18:00. הבניין השלישי הוא הקאתדרלה, בה הוטבל התינוק מוצרט ויש בה מקום ליותר מ- 10 אלפים מתפללים. אבני היסוד שלה הונחו בשנת 774 והיא הגדולה יותר באוסטריה. הקתדראלה נהרסה בחלקה בהפצצות בעלות הברית במלחמת העולם השניה, אבל שופצה לאחר מכן.

מהפינה הצפון-מערבית של כיכר רזידנץ אפשר להגיע תוך דקות אל הכיכר הנקראת "השוק הישן" בטיול המאורגן לאוסטריה, שם נמצא מזה מאות בשנים השוק של זלצבורג. בצד השני, הצפוני, של "השוק הישן" נמצא הרחוב היהודי.  לא רחוק משם נמצא רחוב Getreidegasse שהוא רחוב הקניות הטוב ביותר של העיר העתיקה, בייחוד אם אתם מחפשים חפצים עתיקים וסריגים. זהו מדרחוב שוקק הולכי רגל.
מהקצה הדרומי של  כיכר קאפיטל (Kapitelplatz) מוביל רחוב צר אל הרכבל, בו עולים אל המבצר המרשים הוהנזלצבורג (Hohensalzburg) הגדול ביותר במרכז אירופה, שנחשב בימי הביניים לבלתי ניתן לכיבוש. בנייתו של המבצר החלה בשנת 1077 ונסתיימה כעבור 600 שנה. מחומותיו של המבצר נוף מדהים של העיר, הנהר והסביבה. בצריף העץ המפורסם (Zauberflötenhäuschen), אשר בגן המצודה, חיבר מוצארט חלקים נכבדים מן היצירה "חליל הקסם".
מלבד מוצארט, בין האישים הידועים שחיו בזלצבורג ניתן למנות את את הפיזיקאי כריסטיאן דופלר (מגלה התופעה הקרויה על שמו), והסופר היהודי סטפן צוויג, שהתגורר בעיר במשך 15 שנים עד שעקר מהעיר עקב התגברות הנאציזם.


"צלילי המוסיקה"סרט הקולנוע "צלילי המוזיקה" צולם ב-1965 בעיר ובסביבותיה; מעריצים רבים של הסרט המצליח, אשר למרבה הפלא כמעט ולא מוכר באוסטריה עצמה, מבקרים את העיר בשל כך. מן התחנה המרכזית יוצא סיור "בעקבות צלילי המוסיקה" אל אתרים שונים בסביבות זלצבורג בהם צולם הסרט. ביתה של משפחת פון טראמפ, המנזר, האגם וכר הדשא העצום שבו רצה אנדריוס בסצינה המפורסמת הפותחת את הסרט. סיור מיוחד, המשלב נופים עוצרי נשימה.

טיולים מחוץ לזלצבורג

העיירה האליין (Hallein) - מרחק 15 ק"מ מזלצבורג נמצאת העיירה האליין. משם ממשיכים ברכבל לפסגת Durrnberg ויורדים ברגל אל הכניסה למכרה המלח. מכרה המלח אינו פעיל שנים רבות, אבל משמש אתר תיירות מצליח מאוד בטיול לאוסטריה. בכניסה מקבלים סרבל-כורים לבן, ונכנסים לרכבת מכרות קטנה המגיעה אל לב המכרה. משם אפשר לצעוד ברגל בטמפרטורה של 12 מעלות בין חומות של מלח. המכרה עובר מתחת לאדמה אל שטח גרמניה ובחזרה לאוסטריה. במקום גם מוזיאון מלח. זהו סיור מהנה מאוד, במיוחד עם ילדים.

מערות אייסריזנוולט (Eisriesenwelt-Höhle) - המערות, שנחשבות למערות הקרח הגדולות בעולם שבהם יכולים לבקר מבקרים, המערות נמצאות ליד ורפן (Werfen). המערות מכסות שטח עצום של יותר מ- 40 ק"מ של מנהרות עם המון. הסיור, שנמשך כשעה וחצי, כולל עמודי קרח בצורות שונות, מפלים קפואים.
ארועים מיוחדים - בשבוע האחרון של יולי ומשך כל אוגוסט מתקיים פסטיבל המוזיקה של זלצבורג, עם אופרה, קונצרטים של מוזיקה קאמרית, והרבה אמנים ידועים בעולם. 

איך מגיעים ?

לזלצבורג שדה-תעופה קטן, הממוקם 20 דקות ממרכז העיר, אך ניתן להגיע אליה בנסיעה קצרה יחסית ברכבת ממינכן או מוינה. תחנת הרכבת המרכזית (Hauptbahnhof) ממוקמת סמוך למרכז העיר. רכבות למינכן ולווינה יוצאות כמעט מידי שעה. בנוסף, רכבות בינלאומיות מציריך, לובליאנה, זאגרב, בודפשט עוצרות כאן בתדירות גבוהה. כדאי לבדוק גם את הרכבות האזוריות ולא רק את הרכבות המהירות. רכבות אלו, באופן טבעי, איטיות יותר (הנסיעה למינכן, למשל, נמשכת כחצי שעה יותר לכל כיוון), אבל עשויות לשקף חסכון משמעותי. כרטיס הלוך חזור לאותו יום בעלות של 29 אירו באמצעותו יכולים לנסוע עד 5 אנשים, כאשר מחיר הנסיעה הלוך חזור ברכבת מהירה הוא 28 אירו לאדם. ברכב ניתן להגיע באמצעות אוטוסטרדת A8 שמקשרת בין מינכן לזלצבורג ואוטוסטרדת A1 שמקשרת בין זלצבורג לווינה.

לטיול מאורגן לאוסטריה



כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form