מספר טלפון
03-6374000

הר הגעש קטלה, מחזיק את איסלנד על קצה התהום / אמנון לויה

כאשר מדברים על טיולים מאורגנים לאירופה, בהרבה מהמקרים איסלנד עולה על הפרק. הר הגעש קטלה אינו דבר שאפשר להתעלם ממנו כאשר מדברים על איסלנד, ובפרט כשמדברים על טיול מאורגן לאיסלנד. העשן שעלה מהתפרצות הר הגעש אייהפייטלהיוקוטל בשנת 2010 ,סגר ועיכב את התעופה שחוצה את צפון האוקיאנוס האטלנטי לשבוע אחד. הר הגעש קטלה המרוחק רק 20 ק"מ ממנו, יש לו את הפוטנציאל להתפרצות הגדולה פי- 10 מזו שהייתה בשנת 2010 .

313 שדות תעופה עצרו את פעילותם עקב ההתפרצות ב- 2010 וביטולם של כ- 104,000 טיסות בין אירופה לצפון אמריקה, הראה עד כמה הנזק הכלכלי היה חמור וקשה. בנוסף, היה חשש שהר הגעש קטלה עקב ההתפרצות הזו עלול להגיב ולהתפרץ בעצמו, על כך תעיד ההיסטוריה, שקטלה זמן קצר לאחר ההתפרצויות הקודמות באייהפיטלהיוקוטל התפרץ אף הוא  - בשנת 960 לספירה וכן , 1612 ו- 1823.
אף אחד אינו יודע האם יש קשר בין שני הרי הגעש האלה, או שבשלושת התפרצויות הייתה מקריות, אחרי הכול קטלה התפרץ כבר 22 פעם מאז שנת 1,100 לספירה והוא ימשיך בפעלו זה גם בעתיד, כפי הנראה.

הבעיה המרכזית בקטלה ובעוד הרי הגעש באיסלנד, הינה הכיסוי העצום של הקרח שמעליהם. כל ההרים הגבוהים באיסלנד הם הרי געש, ויש בהם שכבות עצומות של כסוי קרח בפסגתם, בערך בין 400 עד ל-700 מטרים עוביו. כשהמגמה בחום של 1,200 מעלות עולה ויוצאת מהוולקנו ששוכן מתחת לקרח, היא גורמת להמסה אדירה של הקרח וליצירת התפוצצויות אלימות וקשות.
בדרך כלל לבה זו בזרימתה על פני הקרקע, לא תגרום לנזק משמעותי, אולם המפגש שלה עם הקרח משנה את טיבעה של ההתפרצות, עם עוצמה אדירה של יצירת אפר וולקני ענק שעולה גבוה לאטמוספירה. 

טיול מאורגן לאיסלנד

בעיה נוספת שהר הגעש בעל כיפת קרח יוצר במהלך ההתפרצות הינה, שיטפון-קרחוני. כשהמגמה החמה ממיסה את שכבות הקרח בכיפה, הדבר גורם ליצירת זרם אדיר של מים וקרח בתוך שעות ספורות, שמביא עימו הרס עצום לסביבה הקרובה והרחוקה. כמות נחשול המים הבלתי נתפסת הינה בכמות של כ- 50-300,000 מטר קוב בשנייה  - רק נהר אחד יכול להשתוות לכמות זו והוא האמזונס.

השיטפון הגדול ביותר בהיסטוריית ההתפרצויות הרשמית באיסלנד, אירע בגלל קטלה בשנת 1918. הסיפורים על השיטפון הזה מפחידים, שילוב של מים, אפר וולקני וקרח, שהתקדמו כה מהר עד שבקושי ניתן להימלט ברכיבה על סוס מהאזור! כיום שיטפון מעין זה, יכול להרוס את הדרכים, גשרים ועמודי חשמל ,חוות וכפרים בדרום איסלנד.

בגלל הנאמר, נעשים צעדי מדידה ומעקב קפדניים אחר ההר קטלה, כדי לחזות כל תזוזה ו"אמירה" של ההר בעתיד הקרוב. מדענים מקווים שמעקב זה יוכל לספק אות אזהרה ובסיס לתחזית בכל הקשור להתפרצות הבאה של קטלה.

מיקומו של ההר 2 ק"מ מתחת לקרחון הגדול מירדאלסיוקוטל  (Mýrdalsjökull), הם מקור לדאגה גם בגלל גודל ההר והפוטנציאל ההתפרצות שלו, שתהווה בעיה עצומה ולא רק לאיסלנד. 7 חודשים לאחר ההתפרצות בשנת 2010, בחודש מאי 2011 - מספר רעידות אדמה באזור ההר קטלה עלה, והיו לפחות 400 אירועים בחודשי ספטמבר-אוקטובר!
לכן ייתכן שההנחה לקשר בין שני ההרים נכונה ושקטלה אכן ילך בעקבות אייפייטלהיוקוטל ויתפרץ בקרוב. הדבר מעלה את המתח והחרדה באיסלנד וכן גם שאלה אחת מרכזית ,לא האם, אלא מתי תבוא ההתפרצות הגדולה של הר הגעש קטלה ואיזה נזקים תביא איתה לעולם כולו.

לטיולים המאורגנים באיסלנד 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות
ט.ל.ח 

הכותב הינו מדריך בחברת פגסוס

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form