מספר טלפון
03-6374000

לילה לבן / אילן טלמון

לפלנד הינו חבל ארץ רחב ידיים אשר ממוקם ברובו בתוך הקוטב הצפוני ומשתרע על פני 4 מדינות: נורבגיה, שבדיה, פינלנד וחצי האי קולה ברוסיה. תושבי המקום הראשונים אשר זכו לכינוי "לאפים" ע"י הסקנדינבים הם שמעניקים לחבל הארץ את שמו. שמם המקורי של שבטים אלו שהגיעו והתיישבו בצפון הינם "סאמים" , בני השמש. הסאמים הינם עם של נוודים שהיו נודדים במחזוריות עם עדרי איילי הצפון על פי עונות השנה ומזג האוויר. החלוקה למדינות הלאום בראשית המאה ה-20 השאירה את הסאמים להיות מיעוטים בכל ארבעת המדינות הללו. מיעוט עם היסטוריה עשירה, תרבות מרתקת, שפה ייחודית על סף היעלמות ושלל סממנים שהיום הם נאבקים לשמר ולהעביר לצאצאיהם.

מסע חורף לצפון הרחוק בטיול מאורגן ללפלנד, הוא חוויה עוצרת נשימה וייחודית בעיקר לבאים ממחוזות חמים כמו שלנו. הטמפ' צונחות ל-30 מעלות מתחת לאפס, הימים קצרים והמרחבים כולם לבנים עד קצה האופק. החוויות שמציעה סביבה זו כוללות כל אטרקציה שניתן להעלות על הדמיון הכולל שלג וקרח: אופנועי שלג, מזחלות רתומות לאיילים או לכלבי האסקי, דייג בקרח, טיולים רגליים ,מפלים קפואים ,שייט בשוברת קרח, מפגש עם סנטה קלאוס המקורי, ארמונות וטירות קרח ועד מגוון רב של אטרקציות מקפיאות גוף ומחממות את הנפש. אלו הן רק חלק מהסיבות לצאת לטיולי משפחות, ובטח בטיול מאורגן ללפלנד.

היום יכול להציע לך מגוון נופים ופעילויות בעוד הלילה היורד על לפלנד הקפואה יכול למצוא אותך נהנה במסעדות, ברים ומלונות מפנקים אשר יהפכו את החוויה למושלמת.
 

טיול מאורגן ללפלנד

לילה אחד זכור לי לטובה מכל ביקוריי הרבים בחבל ארץ מרתק זה. לילה אשר שילב את כל האלמנטים שהופכים את לפלנד למיוחדת, מסעירה, מרתקת וכובשת.

כאשר הלילה ירד מצאתי את עצמי בקרחת יער פיני חשוך וקר כאשר הטמפ' עמדה על מינוס עשרים ושלוש מעלות. בשקט האדיר ששרר מסביב יכולנו לשמוע פתאום מרחוק קול פעמונים הולך ומתקרב לכיווננו ומתגבר ככל שהזמן עובר. לפתע הופיעו איילי צפון רתומים למזחלות עץ אשר באו לקחת אותנו לחוויה עוצרת נשימה. אייל הצפון הוא חברו הטוב ביותר של האדם בלפלנד משחר הגעת האדם והחיה לשם. הוא משמש ככלי תחבורה ולנשיאת משאות, עורו משמש לחימום האדם בבגדים ושמיכות, את החלב העשיר שותים ואת בשרו אוכלים. בקרניו משתמשים לבניית כלי עבודה וקישוטים וכך גם מעצמותיו. האייל משמש בחייו ובמותו את האדם בלפלנד בסימביוזה מרשימה.

נחזור לשיירת המזחלות שהופיעה, זוגות זוגות עלינו למזחלות ויצאנו למסע ביער החשוך, מרגישים כמו סנטה קלאוס בליל חג המולד. הרוח נשבה והקפיאה את נשימתנו, השקט סביב היה מחריש והאייל ניווט בבטחה את דרכו בין עצי האורן ותחת הכוכבים המאירים אל הקוטה המחוממת שחיכתה לנו, אותה בקתת עץ צנועה אשר מחוממת באח מרכזית סביבה מתנהלים החיים של משפחת אשר גרה בתוכה.

בקוטה נפגשנו עם "השאמאן". השאמן הינו רופא אליל המתקשר ומקשר בין האדם לעולם הרוחות והאלים. הסאמים שהגיעו היו עובדי אלילים אשר סגדו לרוחות השמיים ופיתחו מסורת וטקסים רבים אשר אותם מבצע השאמאן על מנת לדאוג לכל צרכיו ובעיותיו של האדם. השאמאן משתמש בתוף עגול מיוחד המסמל את השמש על מנת להיכנס לקצב ולטראנס ואז ממלמל תפילותיו בצורה אקסטטית ומיוחדת.  הוא לבוש בחליפה וכובע מסורתיים בצבעים המסמלים את הסאמים: ירוק, כחול, צהוב ואדום. הטקס משלב שירה, ריקוד, שימוש בגחלים בוערות ולוחשות ומעביר חוויה מיוחדת של קשר בין אדם לבוראו.
 

טיול מאורגן ללפלנד

 
לאחר שהסתיים הטקס בקוטה שבלב היער יצאנו החוצה להפתעה המרגשת ביותר שניתן לקבל. בהתחלה אתה לא מבין את שעינייך רואות. אתה ניצב בחוץ, הקור עז, השמיים הבהירים מתחילים לרקוד באור יקרות מולך עינייך המשתאות. מה אני רואה כאן? האם אני הוזה? אור ירוק מרקד בשמיים וצובע אותם בגוונים, צורות וקצב מיוחד. האור רוקד, זז, משתנה, נעלם, גדל וקטן בעודך מנסה לעקוב אחרי כל החזיתות בהן הוא מופיע. יש הסבר מלומד על תופעה זו אותה כינה גלילאו גליליי כ"זוהר הצפוני" , האורורה בוראליס, אך בעודך ניצב תחת הפלא הזה, כל שאתה יכול הוא רק לברך על האפשרות הנדירה שניתנה לך לחזות באחד מפלאי הטבע היפים והמרגשים ביותר.

לפלנד מציעה לך שלל חוויות וריגושים שימלאו אותך לזמן רב, אך לילה אחד קטן, שהכול התחבר בו ויצר לילה לבן וקסום, דווקא הוא שיישאר איתי לעוד שנים רבות וייזכר בחיוך מתוק.

 

לטיול המאורגן ללפלנד

כל הזכויות שמורות לפגסוס תיירות ונסיעות

ט.ל.ח

אילן טלמון הינו מדריך של פגסוס

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form