מספר טלפון
03-6374000

מה גרם להתפרצות געשית באיסלנד ולמהפכה הצרפתית? / אילן טלמון

בחודש אפריל השנה שותקה התנועה האווירית ברחבי העולם למשך 5 ימים שלמים עקב התפרצות הר הגעש בעל השם הפשוט אייפייטלאיוקוטל באיסלנד. מיליוני אנשים נתקעו ללא יכולת להמריא, אלפי טיסות בוטלו, אירועים שלמים בעולם הושפעו מן ההתפרצות וכל זאת על מנת שנזכור עד כמה לפעמים עם כל הטכנולוגיה והקדמה אנו עדיין חסרי אונים מול איתני הטבע ההרסניים. בעידן המודרני כשהעולם הוא כפר גלובלי אחד גדול חדשות מסוג זה מתפשטות במהרה ונשכחות לאחר מכן במהירות לא פחותה. אך התפרצויות געשיות ישנן על פני הכדור כבר מיליוני שנים ובעידן הטרום תעופתי וגלובלי הן גרמו נזקים לא פחות כבדים, אם לא יותר, כמו במקרה נוסף שהחל באיסלנד והתפשט בתוצאותיו כמעט לכל העולם, בהרי גשע פעילים כיום ניתן לחזות במסגרת טיול מאורגן לאיסלנד.

שנת 1783  זכתה לכינוי "השנה ללא הקיץ". לעומת זאת החורף של שנת 1783/4 שבא לאחר מכן היה מהקרים, הארוכים והקשים בחצי כדור הארץ הצפוני. מה לשיגעון מזג האוויר הזה ולאיסלנד אתם שואלים ואיך כל זה קשור בכלל למהפכה הצרפתית שהתרחשה ביולי 1789?

ב-8 ביוני 1783 האדמה פערה את פיה באי הוולקני איסלנד והחלה אחת ההתפרצויות הגעשיות הקטלניות ביותר בהיסטוריה האנושית מהר הגעש "לאקי". ההתפרצות שנמשכה במשך 8 חודשים עד לפברואר 1784 לוותה בכמויות עצומות של לבה רותחת שנשפכה מנקיק של 12 ק"מ באדמה ולוותה בפיצוצים וכמות אפר וולקני שעלה לאוויר בכמות שלא נראתה עד אז וגם לא עד היום.
 

איסלנד

ההשפעה המיידית של ההתפרצות הקטלנית באי מוכה ההתפרצויות הייתה הרג של 12,000 ראשי בקר, 28,000 סוסים, 190,000 כבשים ורבע מהאוכלוסייה האנושית באי.

איסלנד שהייתה תחת שלטון זר של הכתר הדני הייתה בין כה וכה במצב של עוני, סביבה של טבע אכזר ותנאי מחייה מחפירים עד שבדנמרק שקל המלך לפנות את כל האי מיושביו ולהשיבם ליבשת אירופה. ההיסטוריה כאמור מראה לנו שרעיון זה לא חצה את גבולות התיאוריה בלבד.

 אך ההשפעה לא נעצרה בגבולותיו של האי הקטן בלב האוקיינוס אלא התפשטה למימדים של רוב חצי הכדור הצפוני. ענן האפר שנוצר נראה מצפון אמריקה, מעל האוקיינוס האטלנטי, מעל כל אירופה ויש אומרים שנראה אפילו  בצפון אפריקה ובאסיה שם השתנה מערך המונסונים.  השמש לא הצליחה לחדור את מעטה האפר הסמיך שכיסה שטחים נרחבים ונראתה ככדור אדום כדם בעיקר בעת זריחותיה ושקיעותיה. אמנים רבים בני המאה ה-18 תיארו בעבודותיהם את המראות הסוריאליסטיים בהם צפו במו עיניהם כל עוד נמשכה העלטה.

ענן האפר ובעקבותיו השינוי הקיצוני במזג האוויר הביא להשמדת יבולים בכל אירופה, להשבתת תנועת המסחר באוניות, לקלקולן של סחורות מזון רבות ועקב כך לרעב  בשנים שלאחר מכן במדינות רבות על הגלובוס שביניהן מצרים ומדינות אירופה שנפגעו מאוד.

ההשפעה כאמור לוותה בנזקים ארוכי טווח, פגיעה בכלכלות ודרכי מסחר וגרמה לרעב ומצוקה קשה למיליונים ביבשת אירופה. 

ביולי 1789 התחוללה המהפכה הצרפתית לאחר תקופה של  משבר חקלאות מתמשך ויבולים דלים שנבעו גם בעקבות אותה התפרצות קטלנית של הר הגעש "לאקי" ב-1783. נכון שהיו סיבות רבות ומגוונות שהובילו למהפכה הצרפתית, אך אין לבטל את אותה דלות ומחסור כגורם מרכזי שטרם לאווירה ולצורך במהפכה ששינתה את פני אירופה כולה.

 

מה שנותר בעינינו כחידה הוא ההתעקשות והמסוגלות של האדם להישאר ולחיות בתנאים אלו למרות התוצאות הידועות מראש ואת זה הסביר דן אלמגור בשירו "לפתח הר געש" אולי בצורה הקולעת ביותר:

..."  גם הם יודעים ודאי שבעולם
פינות שקטות יותר מהר געש
ואדמה המוצקה מזו
שבו טמונים בתי אבותיהם

גם הם יכלו אולי לזוז משם
ולחפש מקום יותר בטוח
שבו יוכלו סוף סוף לחיות בשקט
אחת ולתמיד

אך הם דבקים למדרונות ההר
ומחכים אולי, אולי מחר
ומקווים ליום שכבר יבוא
שבו ההר ישקוט מזעפו

ואז על הבזלת השחורה
איך אז יוריק הדשא ויפרח
אחת ולתמיד"

לטיול מאורגן לצרפת לחץ כאן

 

לטיול מאורגן לאיסלנד לחץ כאן

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס ישראל בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form