מספר טלפון
03-6374000

אירלנד / בצלאל עמיקם

כשהשמש זורחת באירלנד, זורח חיוך רחב על פני האירים. " אם יהיו שלושה ימי שמש, סימן שזה קיץ", הם אומרים. לידיעת כל מבקרים באירלנד או הבאים לטיול מאורגן באירלנד: כאן, באי הירוק, חייבים להמר על כל הקופה. שיחק המזל, קרני השמש ילוו אתכם מרבית ימי הטיול. ולא- יהיו הממטרים והשמים הזועפים מנת חלקכם. ויתכנו ימים שגשם יורד ושמש מפציעה לסירוגין. מה שבטוח- יש להצטייד במטריה.

לגשם ערך מוסף: ברכת הגשם הופכת את האי הגדול לירוק עד. הירוק צובע את אירלנד בגוונים שונים, ירוק בהיר דוגמת כרי המרעה והשדות. צבע ירוק כהה- צבעם של עלי עצי האלון , מזיגה של הגוונים- עצי האדר והצמחייה העשירה מתנת הטבע. ופרחי הבר המקשטים את פני הארץ בשלל צבעים- תוספת מלבבת.
האי האירי הוא גדול . אורכו מהצפון עד הדרום- 485 ק"מ. הרוחב- 275 ק"מ. השטח כולו-84421 קמ"ר. באירלנד אין הרים גבוהים. הפסגה -1041 מטרים מעל פני הים.

רב שטחו של האי שייך למדינת אירלנד החופשית. החלק הצפוני מהווה שישית מהשטח. הוא נקרא גם מחוז אלסתר. נרד איפה מהצפון לדרום. בירת הצפון היא בלפסט, עיר ששמה מעלה בקרב הוותיקים בינינו זיכרונות של אלימות קשה, מהומות ופיגועים שעלו בחייהם של 2700 נפש. בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת זעזעו אירועי הדמים את העולם. כל אלה נגוזו בשנים האחרונות. המחלוקת שרירה אך מתבטאת בדגלים המתנוססים בחוצות או על גגות בתי התושבים. דגלי בריטניה מציינים את הקשר של המובלעת עם הממלכה המאוחדת שהיא חלק ממנה . דגלי אירלנד מסמלים את הזיקה של התושבים הקתולים לאחיהם באירלנד החופשית. להפתעתנו לא נפקד גם הדגל הלבן כחול שלנו. אות לתמיכה במדינה אמיצה הנלחמת בטרור. לכל התושבים ,דתיים וחילונים ,תפילה אחת: שהרגיעה תימשך.
בעת האחרונה עלו מניותיהם של ה"יוניוניסטים" הלא הם הפרוטסטנטים, שמצדדים בהישארות החבל בממלכה המאוחדת. (זו כוללת גם את ווילס וסקוטלנד). כישלונה של מרגרט מיי בבחירות חייב אותה להקים קואליציה. היא בחרה כשותפה את המפלגה היוניוניסטית ובזכות מפלגה זעירה זו היא יכולה להמשיך ולכהן כראש ממשלה.

בלפסט היא עיר תעשייתית . יש בה מספנות גדולות. אחד המראות הבולטים בקו הרקיע הם צמד מנופי ענק,שמשון וגולית . אנשי בלפסט לא שוכחים להזכיר כי במספנות שלהם נבנתה האנייה טיטאניק שצללה למצולות. שמות הנספים חקוקים בלוח שיש בחצר בית העירייה ,מיתקן ענק חדשני שנקרא , איך לא בשם ,האנייה מנציח את הטרגדיה.. באתר יש מרכז לסרטי תעודה, קולנוע ובתי קפה.
העיר השנייה בגודלה במחוז הצפוני היא דרעי. (פירוש השם בשפה העתיקה: עץ האלון ) עיר בסגנון של פעם ,מוקפת חומה ושוקקת חיים.
כל מי שהחליט לבקר בצפון אירלנד , שם פעמיו למסילת הענקים שעל חוף האוקיינוס האטלנטי. אגדה אירית מספרת על ענק בשם מק קול. הענק רצה לבקר את אהובתו באי השכן אולם מבלי להרטיב את רגליו במים הקרים.

איך לפתור את הבעיה?. מדובר בענק כביר כוח. בידיים חשופות חצב בסלע ההר וסיתת אלפי עמודים דמויי משושים. הוא הצמיד אותם אחד למשנהו. השקיע אותם במים ובנה גשר אבן לתפארת. כך נוצרה מסילת הענקים שעליה פסע אל אהובתו. לתופעת טבע זו יש הסבר מדעי. לפני כמה עשרות מיליוני שנים היתה התפרצות וולקנית. הלבה הרותחת גלשה לים והצטננה חיש מהר. כך נוצרו צורות המשושים. קרחונים שהפשירו חשפו את שכבת הסלע העליונה ואז התגלו עמודים בכל תפארתם.
הנתיב מבלפסט לדבלין שלא הית פתוח לתנועה חופשית כל שנות העימות היא היום כביש רב מסלולי. הנסיעה מבירה לבירה אינה ארוכה. היכן עובר הגבול? כשצבע השוליים הצהוב משתנה ללבן. אין צורך בדרכונים ולא באשרות כניסה.

 

טיול מאורגן לאירלנד

 

דבלין היא עיר תוססת מלאה צעירים. בשעות הערב תמצא אותם ברובע טמפל בר. עשרות פאבים ומסבאות קורצים לקהל שמריק לגרונו משקאות בלי חשבון .
לדבלין פארק ענק מעבר לנהר ליפי. בתי העיר שומרים על העיצוב המקורי שלהם, סגנון ויקטוריאני או ג'ורג'יאני. במרחק קצר מהמדרחוב המפורסם גרפתון מוצב פיסלה המפורסם של הגברת הראשונה של דבלין, מלי מאלון. אותה עלמה מצודדת מכרה בשעות היום צדפות וסרטנים ובלילה מכרה עוד משהו. יש אומרים שהשיווק הלילי הכניס לכיסה הרבה יותר. ואי אפשר לפסוח על ביקור במבשלת השיכר הידועה של ג'ינס, הבירה המרירה שכבשה את העולם.
האירים זכו בעצמאות לאחר מלחמה עקובה מדם נגד השליט הבריטי, מלחמה שנמשכה דורות. הדת השלטת היא קתולית שעה שהאנגלים מרביתם פרוטסטנטים. הצבא קטן, התנדבותי ועיקר ייעודו – השתתפות במסגרת כוח השלום של האו"ם ברחבי העולם.
יופייה של אירלנד מפוזר בכל האי. מספר פינות חמד רב ונציין את החשובות בהן. נפתח בפנינת יופי מרהיבה בשם גלנדלוך. באתר שרידים של מנזר קדום ,המים המפכים סביב ,הנחל והאגם הצלול., מרתקים לא פחות.
עיר מקסימה היא קינקלי. במבואת העיר שוכנת מצודת אבן מרשימה. שיטוט בסמטאות הגדושות והציוריות אולי מייגע את הרגליים אולם שובה את הלב. אירלנד היא מדינת הגירה. מיליוני אירים מתגוררים בארצות מעבר לים. סיפורם של המהגרים מוצג בעיר הנמל העיקרית ממנה הפליגו אל מעבר לים, קורק. אגב, כל פעם שבאירלנד שורר מיתון כלכלי, תנועת ההגירה מתחדשת. באחד העיתונים קראתי מודעה שמזמינה את בוגרי אחת האוניברסיטאות המהוללות בדבלין לפגישת מחזור בעיר האוסטרלית מלבורן.

עיר תיירות מובהקת היא קילרני.זוהי נקודת מוצא לפנינת נוף שנקראת טבעת קרי. 170 ק"מ של כביש מסביב לחצי אי מסולע,משופע במצפורי נוף ומפרצים נהדרים. האירים סבורים שזו הדרך הנופית היפה בעולם. לו יהי
למי שהגשם המטריד מעכיר את רוחו ממתין הפאב האירי המפורסם. בירה ,שירה ,נגינה בגיטרה ואוירה מובטחים. אולם אין צורך לחפש תירוץ כדי לטעום את טעם הפאב האירי שנפוץ ברחבי העולם.
אתר בלתי נשכח הם מצוקי מוהר. שדרת סלעים עולים תלולים מחוף האוקיינוס לאורך כשמונה קילומטרים . גלים מתנפצים, עופות מי ם מרחפים באוויר. מחזה מפעים.
נקנח בשמורת טבע צפונית, קונאמרה. איזור פראי שלא נפגע בידי אדם. הרים, אגמים וביצות. השמורה מציעה אין ספור מסלולים להליכה ברגל או לרכיבה על גבי סוסים. זוהי אירלנד הירוקה על קצה המזלג. סלונצ'ה (לחיים) לבריאות טובה.

לטיול המאורגן באירלנד

  

כל הזכויות שמורות לפגסוס תירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form