מספר טלפון
03-6374000

בסקוטלנד, כדורגל הוא הרבה יותר ממשחק / כתבת מערכת

השתייכות של אוהד לאחד ממועדוני הכדורגל המפוארים של סקוטלנד – סלטיק וריינג'רס – היא הרבה יותר מאשר רק ספורטיבית. מעורבים בה גם דת, מוצא ותרבות. גלזגו בראי הכדורגל.

משחקי דרבי גורמים לגברים חובבי כדורגל לשחרר הרבה אמוציות. ובגלזגו, העיר הגדולה ביותר בסקוטלנד השוכנת במרכזה, מדובר ביותר ממשחק. שני המועדונים הוותיקים והבכירים בסקוטלנד הם סלטיק וריינג'רס המקומיים ורבים מתייחסים אליהם כמבטאים מיקרוקוסמוס של סקוטלנד כולה. יחד מכונים שני המועדונים Old Firm The – וכך גם מכונה הדרבי ביניהם.
לצורך הבנת הדומיננטיות של המועדונים הללו נציין ששניהם יחד זכו ביותר מ-100 אליפויות ב-125 שנות קיומה של הליגה. בפעמים בהם קבוצה אחרת זוכה באליפות, מדובר בסנסציה בלתי רגילה וברוב המקרים – כאשר אחת מהן זוכה באליפות -  השנייה היא הסגנית שבורת הלב.

אבל כדי להבין באמת את המורכבות הגדולה של התחרות בין שני המועדונים, צריך להכיר את שורשי הסכסוך המר והארוך ביניהם. מדובר, כאמור, לא רק בכדורגל, אלא גם בהתנגשות של זהות לאומית בין תומכי צפון אירלנד לתומכי בריטניה הגדולה, התנגשות דתית בין קתולים לפרוטסטנטים וחברתית בין שמרנים לליברלים. כל חובב כדורגל בטיול מאורגן לסקוטלנד יודע שמשמעותו של דרבי של ה-Old Firm היא מתח ברחובות גלזגו, ולא רק באצטדיון הכדורגל.

גלזגו ריינג'רס הוא אחד מועדוני הכדורגל הוותיקים, המעניינים והמעוטרים ביותר בעולם. הוא נוסד בשנת 1872 והוא היחיד בעולם המחזיק ביותר מ-50 תוארי אליפות ו-111 תארים סך הכל. אוהדי המועדון באופן מסורתי הם סקוטים פרוטסטנטים. עד 2012 לא ירד המועדון לליגת המשנה, עד שבשנה זו הורה בית המשפט להוריד אותו לאחר פרשת שחיתות. בכך הותיר רק קבוצה אחת בליגה הסקוטית שמעולם לא ירדה ליגה - את היריבה המושבעת, סלטיק.

מועדון סלטיק גלזגו הוקם ב-1888 בידי כומר סקוטי קתולי ממוצא אירי בשם אנדרו קירנס, ואוהדיו הם האירים העניים והקתולים החיים בסקוטלנד, שהמועדון מהווה עבורם מוקד תרבותי וחברתי. 1967 הייתה השנה הטובה ביותר של סלטיק מאז ומתמיד. המועדון זכה בכל התחרויות בהן השתתף: אליפות סקוטלנד, גביע סקוטלנד, גביע הליגה הסקוטי, גביע גלזגו והיה לקבוצה הבריטית הראשונה שזוכה בגביע אירופה.

אם סלטיק היא סמל התרבות של האירים החיים בסקוטלנד ומזוהים עם המאבק נגד האימפריה הבריטית, אוהדי גלזגו נחשבים לאוהדי בריטניה ולתומכים מובהקים בכתר. במשחקים בין הקבוצות שמתקיימים בבירת סקוטלנד רואים ביציעים בעיקר דגלי בריטניה ואירלנד. אם תומכי בריטניה מריינג'רס הם השמרנים אז סלטיק יעמידו עצמם כליברלים במהותם. היו שנים שעימותים אלו היו הבסיס להגדרה הדתית בבירה הסקוטית. אירי וירוק יודע, כי הוא קתולי בעוד ג'ינג'י כחלחל בא ממסורת פרוטסטנטית ארוכת שנים. 

אז כמו שכבר הובן, ריינג'רס הוא המועדון הוותיק והממסדי יותר, שמחובר היטב לפרוטסטנטים המסורתיים של גלזגו. סלטיק, שנוסדה יותר מעשור אחרי, מחוברת היטב לקהילה הקתולית בעיר. זו הנקודה בה נטועה היטב היריבות הבלתי נגמרת בין המועדונים.

הקתולים הם המהגרים של סקוטלנד והסטריאוטיפים של מהגרים חלים עליהם. אנשים קשיי יום, חיים בשוליים, שכונות מצוקה ומשפחות מעוטות יכולת. קבוצת הכדורגל עבורם היא מקור הגאווה היחיד, שבו ניתן להרגיש סולידריות. לשם - סלטיק - ולצבע הירוק של מדי הקבוצה יש קשר אירי עתיק ומובהק (צבע הדגל האירי הוא ירוק).

היו רגעים בהיסטוריה הסקוטית שבהם נראה, כי נחצו גבולות היריבות הספורטיבית - בתקופת מלחמת האזרחים בצפון אירלנד אוהדי סלטיק שתמכו בבדלנים הקתולים האירים שהיו אחראים לפיגועים נגד הממלכה נתפסו כלא סקוטים ועל כך אוהדי ריינג'רס אולי כבר לא יסלחו לעולם. 

ויש גם קשר ישראלי. שחקן הכדורגל המפורסם - אייל ברקוביץ', היה הכוכב של סלטיק בסוף שנות ה-90 ואחד השחקנים היקרים בתולדותיה. באחד ממשחקי הדרבי הלוהטים בין הקבוצות הבקיע ברקוביץ' שני שערים והיה גיבור הניצחון. אבל הוא לא נשאר כזה זמן רב - באחד הראיונות איתו אמר ברקוביץ', כי לדעתו ריינג'רס קבוצה טובה יותר - זו הייתה תחילת סופו של ברקוביץ' בקבוצה וכמובן סוף יחסיו עם האוהדים. 

   

לטיול המאורגן בסקוטלנד

  

 

  

כל הזכויות שמורות לפגסוס תירות ונסיעות בע"מ

ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form