מספר טלפון
03-6374000

לא רק דרקולה / כתבת מערכת

טיול לרומניה, ערש מולדתו של הרוזן הספרותי המפורסם דרקולה, מחוז טרנסילבניה הרומני, הוא ערבוב מופלא של תרבויות: הונגרית, גרמנית, אוסטרית ובולגרית. התיירים נחשפים לא רק לעקבות ערפדים אלא לנוף מיוער, ערים ימי בינמיות אותנטיות ומצודות עתיקות

בחבל ארץ פסטורלי שידע מאבקי שליטה, ועבר מיד ליד. אזור המאגד מגוון של תרבויות – הונגרית, גרמנית, אוסטרית ובולגרית. מקום המחבר מאפיינים רבים ומנוגדים היוצרים משהו חדש, שונה ומרענן. זוהי טרנסילבניה, המשתרעת במרכז רומניה ובמערבה. גבולותיה של טרנסילבניה השתנו לאורך השנים והוגדרו כתוצאה מאירועים ומאבקים היסטוריים, וגם ההרכב האתני של תושבי האזור ייחודי, ומודע לחשיבותו ההיסטורית-גיאוגרפית.
 

טיול מאורגן לרומניה

 
במאה הראשונה לספירה היתה טרנסילבניה בשלטון ממלכת דאקיה, בתחילת המאה השנייה כבשה האימפריה הרומית את חבל הארץ על מנת ליהנות ממשאביו הטבעיים ולנצלו כלכלית. בסוף המאה השלישית לספירה היאחזות הרומים באזור נחלשה והשתלטו עליו שבטים מקומיים. באמצע ימי הביניים, במשך 200 שנים בקירוב, שלטו באזור עמים ממוצא בולגרי. שליטה בולגרית זו היא המקור לתושביה הבולגרים של האזור ונושא למחלוקת שקיימת עד היום.  

בין המאות העשירית ל-13 שלטו באזור, ככל הנראה, שבטים הונגריים ואלו התיישבו בו במסות גדולות. עפ"י האגדה זה קרה בעקבות נצחונו של המלך סטיבן (אישטוון הראשון) על הנסיך גיולה המקומי. עד המאה ה -16 היתה טרנסילבניה נתונה למאבקים עיקשים ולחילופי שלטון תדירים בין הונגרים למקומיים. לעתים כחלק מהונגריה ולעתים תחת נסיכות טרנסילבניה המקומית והגאה. לקראת סוף ימי הביניים היו בטרנסילבניה גם השפעות מהאימפריה העותמניות שיצרו תקופה יציבה יחסית באזור.

קבוצת נסיכויות שהתאחדו יחד באירופה תחת בית הבסבורג האוסטרי רכשו את שטחה של טרנסילבניה זמן קצר לאחר קרב וינה בסוף המאה ה-17. טרנסילבניה הכירה במעמדה החדש ושוב זכה האזור ליציבות ושגשוג זמניים. בתקופה זו נדחקה החוצה ההשפעה העותמאנית, והאזור התפתח כאוטונומיה תחת בית הבסבורג.

טרנסילבניה הופכת בת חסות של האימפריה האוסטרו-הונגרית, מהגדולות והחזקות בעולם. אך אימפריה זו שהתפרקה בעקבות מלחמת העולם הראשונה, חדלה להתקיים והתפרקה לגורמים. במשאל שנערך בטרנסילבניה הביעו הנציגים את הלך הרוח בחבל הארץ ורוב תושביו הרומנים הכריעו את הכף לטובת איחוד עם רומניה. גבולות שורטטו מול הונגריה, וטרנסילבניה החלה להתקיים תחת רומניה המודרנית.

הונגריה מאוד לא אהבה את הרעיון, שהשאיר יותר ממיליון הונגרים מעבר לגבול, וזכתה לשלוט שוב על חלק מטרנסילבניה במהלך כמה שנים בתקופת מלחמת העולם השנייה. בשנת 1947 באמנת פריז, חזרה שוב טרנסילבניה להיות מאוחדת תחת שלטון רומני וההונגרים ויתרו על שליטתם בה.
 

טיול מאורגן לרומניה

 
אז אכן טרנסילבניה היא חיבור תרבויות ומסורות שיוצר משהו חדש. בחיפוש אחר גרעין המחבר את הכל (שאולי לא תמצאו), תתקלו בתופעות לא מוסברות, אחת המעניינות בהן היא האגדה על דרקולה והקשר שלו לאזור.

דרקולה, רומן אימה גותי מ-1897, הוא יצירה אלמותית המציגה את דמותו של הערפד דרקולה, שרוצה לעבור מטרנסילבניה לאנגליה, כדי שיוכל למצוא דם חדש ולהפיץ את הקללה. הספר הצליח ברחבי העולם, תורגם לשפות רבות וזכה לעיבודים למחזות ולסרטים. מקור האגדה היא בשליט הוולכי" ולאד המשפד" (שנולד בטרנסלבניה), שהיה ידוע באכזריותו ובייחוד במנהגו לשפד אנשים על כידונים ולהציג לראווה את גופותיהם. במהלך ימי שלטונו לחם ולאד באכזריות בטורקים במסעות הצלב ולצד אכזריותו נודע ברומניה כגיבור לאומי משחרר.

רבים נוסעים לטיול מאורגן בטרנסילבניה "בעקבות דרקולה", וחוקרים את הטירות (חלקן קשורות אליו וחלקן לא) אך זה אינו הדבר היחיד שיש לחבל ארץ זה להציע. יערות עבותים, כפרים  קטנים ואותנטיים ובעלי חיים נדירים בחורף אתרי סקי ובקיץ - טיולי ג'יפים. ובגזרת המטבח – קבב רומני, ממליגה, פפנש וקיורטוש. עשינו לכם תיאבון?

 

לכל הטיולים המאורגנים לרומניה

 


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form