מספר טלפון
03-6374000

מכסיקו וארצות הברית הגירה / כתבת מערכת

במחקר יסודי שנערך ב 2015 הסתבר לרשויות ארצות הברית כי בתוך המדינה ישנם 11 מיליון  שוהים שאינם מורשים, בארצות הברית של היום זוהי לא רק הגירה אלא גם סיפור פוליטי וער במיוחד ומקסיקו היא ללא ספק אחת הסיבות העיקריות לקלחת.

המחקרים העדכניים ביותר מצביעים על ראשית שנות ה-2000 כשנות השיא של ההגירה הבלתי חוקית ממקסיקו לארצות הברית. בעשור הראשון של המילניום הורגשה האטה בקצב ההגירה, בעיקר בגלל שיעור ילודה נמוך יחסית במקסיקו, יצירת מקומות עבודה חדשים בתוך המדינה ושיפור תנאי המחייה בה. עם זאת ההגירה לא נפסקה ואלה הבורחים מהאלימות, מהכלכלה האיטית ומחוסר היציבות ממשיכים למצוא דרכים להגיע לארצות הברית היציבה, העשירה והבטוחה יותר.

לצורך המחשה במספרים, על פי מחלקת ביטחון המולדת של ארה"ב, מקסיקו היא מדינת המוצא שלה מספר הגדול ביותר של מהגרים לא חוקיים לתוך ארצות הברית. מדובר בכ-7 מיליון מהגרים לא חוקיים, שמהווים 62 אחוז מכלל המהגרים במדינה. כמות המהגרים הבלתי חוקיים ממקסיקו גדולה יותר מכמות המהגרים הבלתי חוקיים משאר כל שאר המדינות ביחד לתוך ארצות הברית. העסק הזה נפוץ כל כך עד כדי כך שבאזור הגבול ישנו מקצוע מוכר, מכניס ודי נחשק: "מבריח גבול"

הגבול בין ארצות הברית למקסיקו לא משמש רק כמעבר בלתי חוקי של מהגרים מקסיקנים לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אלא גם לשאר מדינות דרום אמריקה. אך בעוד תושבי מקסיקו מוחזרים מיד בהיתפסם, רשויות ההגירה בארצות הברית לא יכולות לגרש פליטים למדינה שלא חולקת עמה גבול. המצב מסתבך עוד יותר כשמדובר בילדים פליטים, שחשופים להרבה יותר פגעים וסכנות בדרך.

אי היציבות והפשע ולכן גם הסיבות הכלכליות נחשבים למניע העיקרי להגירה הבלתי חוקית לארצות הברית ממקסיקו. מעסיקים אמריקאים שוכרים את המהגרים הללו בשכר גבוה משמעותית ממה שיכלו להרוויח במקסיקו, אך עדיין פחות ממה שהיו צריכים לשלם לפועל אמריקאי. עונות קציר החקלאות נחשבות לאטרקטיביות במיוחד בהקשר זה, אז יכולים מהגרים בלתי חוקיים ממקסיקו לצאת ולעבוד בשדות מעבר לגבול לתקופה מוגבלת ולחזור למשפחתם עם סכום כסף נאה. אגב, הבסיס לעובדי החקלאות שהשתקעו בארצות הברית הוא סיפור היסטורי מרתק בפני עצמו. בזמן מלחמת העולם השנייה מקסיקו תמכה בארצות הברית כמובן. כחלק מהסכם בין המדינות הוחלט על מהגרי עבודה ממקסיקו שיעזרו בקטיף החקלאות על מנת לפנות אזרחים אמריקאים למשימות צבאיות. התכנית עזרה מאוד לארצות הברית בזמן המלחמה, אך המקסיקנים שעבדו בשנות המלחמה ראו כי טוב ולא רצו לחזור למולדתם. כיום רבים מצאצאיהם הם כוח עבודה לא חוקי בארצות הברית. 

בעיית ההגירה הלא חוקית היא בין היתר נגזרת של הקושי בשיתוף פעולה בין הרשויות בארצות הברית ומקסיקו, שמחזיקות כל אחת באינטרסים מנוגדים. עבור ארצות הברית נתפסת ההגירה לא פעם כמה שמעכב את הכלכלה וגוזל מקומות עבודה מאזרחים אמריקאים. עבור מקסיקו ההגירה דווקא מקלה על המדינה, שמקבלת בתמורה תזרים של כסף זר. המתיחות בין שתי המדינות על רקע זה הייתה אחד הנושאים החמים בבחירות האחרונות בארצות הברית, וחלק מרכזי בקמפיין של דונלד טראמפ.

לפני כעשור הפיצה רשות המדינה של מחוז יוקטן מדריך ותקליטור על הסיכונים וההשלכות של חציית הגבול בין ארה"ב למקסיקו. המדריך גרר ביקורת חריפה על מתוך ארצות הברית כלפי מקסיקו אך אלו הסבירו את הפעולה כמצילת חיים ממש.

 

לטיול המאורגן במקסיקו  

 

לטיול המאורגן בארצות הברית

 

כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form