מספר טלפון
03-6374000

סיציליה ואיטליה / חנה אמדה

סיציליה היא הדרום של איטליה ובמובן מסוים היא הדרום של הדרום, כשכבר היה נדמה שהתושבים מיואשים ומשלמים עם מעמדם כפריפריה מרוחקת, מוזנחת שנשלטת ע"י המאפיה המפורסמת, מנסים כוחות שונים לשנות את המציאות

כשבמאי סרט "הסנדק", קופולה, הגיע לבחור את אתרי הצילום לסרט באיטליה וסיציליה, בחלק מהמקרים הוא בחר לצלם דווקא בעיירה ציורית הקרובה לים שיראה ברקע. על אף הדמויות, הנופים והאירועים אשר יותר מתאימים לפנים האי ולעיירות השוממות שלו. קופולה, שהסרט עניין אותו קצת יותר מהמדינה או המציאות ידע כבר אז, שמציאות אפורה לסרט מסחרי, לא מצלמים בצבע אפור...
אבל תושבי דרום איטליה וסיציליה כבר יודעים היטב שסרטים לחוד ומציאות לחוד, הם יודעים שהם אלו שצריכים להתמודד עם המציאות כל יום מחדש. והמציאות שלהם אפורה על אף שהם תושבי איטליה היציבה והמפותחת.

איטליה היא המשק השישי בגודלו בעולם! כלכלה מגוונת ותוצר לאומי ולנפש קרוב לזה של צרפת, היא אחת מבין שמונה החברות בארגון המדינות המתועשות החזקות והמשפיעות בעולם. יצור ויצוא הם הענפים הבולטים באיטליה ומהם ניתן למנות: יין, שמן זית, טקסטיל, רכב ותעשייה כימית.
אך יחד עם זאת יש גבול כלכלי וחברתי ברור ואגרסיבי איטליה. הכלכלה וכל השפעותיה מבדילה בבירור בין הצפון התעשייתי המפותח שמנוהל על ידי יזמים פרטיים, ולדרום הפחות מפותח, החקלאי והפריפריאלי, גם תרבותית וחברתית.
אם הדרום הוא "דרום" במלוא מובן המילה אזי סיציליה והמחוזות הרומנטיים של ה"סנדק" היא הדרום של הדרום, אוכלוסייה הרבה נחשלת, פחות מוסדות לימוד גבוהים שנחשבים, תושבים שמרגישים מנוצלים, כעס אזרחי על השלטונות, 20% אבטלה, ובדיוק לתוך המקום הזה נכנסת המאפיה.

ההיסטוריה של סיציליה עשירה ביותר והיא קשורה בהיותה האי הגדול ביותר בים התיכון וצומת דרכים חשוב ביותר בים ההיסטורי הזה. תושביה המקוריים של האי התבוללו בתרבות ההלניסטית שהגיע עד אליה, שם נולד, כתב ופעל ארכימדס, אחד המדענים הגדולים של העת העתיקה. בהמשך כרתה ברית עם רומא ונלחמה לצידה בקרתגו העיקשת, ושסיציליה הפרה את הברית עם רומא היא הפסידה במלחמה ונשרפה כליל (ואז גם כנראה נרצח ארכימדס), בערך בסוף המאה השלישית לפני הספירה.
בהמשך התפתחה בעיר תרבות ביזנטית  ובסוף המאה העשירית לספירה אחרי ניסיונות רבים נכבש האי ע"י המוסלמים לכמה עשרות שנים. באמצע וסוף ימי הביניים, נעה סיציליה בן עצמאות לשלטון צרפתי ולאחר מכן ספרדי, ולאחר ימי הביניים חשיבותה פחתה עד מלחמת העולם השנייה אז פלשו בעלות הברית לאי לפני הפלישה הגדולה לאיטליה. 

עפ"י הסרט "הסנדק" שמתרחש בניו–יורק ובסיציליה של אמצע המאה ה – 20, מייקל קורליאונה, בנו של מאפיונר העל דון ויטו קורליאונה נשלח לגלות בסיציליה, שם ממשיכה חלק מהעלילה וכנראה שאירוע היסטורי – קולנועי זה השפיע על האי לא פחות מכל האירועים האחרים בהיסטוריה.
 

סיציליה

 
הפרסום לו זכה האי, פרץ גבולות ורבים ממיליוני התיירים המגיעים מידי שנה בטיול מאורגן לאיטליה קופצים רגע קטן לאי הדרומי רק כדי לחוש את תקופת הסרט המיתולוגי, ויחד עם הקפיצות הקטנות האלו כשברקע הסרט, דבק בעיר דימוי שלילי ואכזר (וגם נכון) של מדינה בתוך מדינה אשר נשלטת, מנוצלת ומנווטת ע"י המאפיה.

גודלו של האי הוא, כ-26,000 קמ"ר והוא גדול מכל שטחי מדינת ישראל, המחוז הגדול ביותר בשטח באיטליה, ואחד מארבעה (מתוך 20) העובר את חמשת מיליון התושבים. אחד מחמשת האזורים האוטונומיים במדינה. ועפ"י נתונים רשמיים בסיציליה 70 אחוז מבעלי העסקים משלמים "פרוטקשיין" למאפיה ותושבים רבים תלויים במאפיה כמקור פרנסתי, בדרכים שונות, וכן, גם כסוחרי סמים ורוצחים סחירים וסרסורים (אם כי המאפיה נוטשת בשנים האחרונות את ענף הזנות).

יחד עם זאת אם תשאלו את תושבי סיציליה על תקופת הסנדק יעלו חיוך ומבט של געגוע בארשת פניהם, אבל אם תשאלו על השפעת המאפיה היום? כנראה שלא תקבלו תשובה במקרה הטוב, כשבמקרה הרע, כאן תסתיים השיחה.
מול זאת, בשנים האחרונות מתפתח שינוי איטי וזוחל. אם בשנים עברו הדימוי המאצ'ואיסטי – גברי החמיא לתושבי האי הגדול, יש היום תנועות שמשתמשות בדימוי הזה כדי להסביר שאי שכולו משלם דמי חסות הוא דווקא אי של פחדנים, חשוב לציין שחלק מאותם ארגונים עושות זאת עם הפנים לקהל ובלי להתחבא.

ההשפעה של ארגונים אלו אמנם איטית אך היא מורגשת, והעובדה היא שהמאפיה עדיין לא מגיעה אליהם ואולי רק מעלימה עין. אך יותר ויותר תושבי האי מבינים את הנזק הכלכלי והתדמיתי שעושים אנשי המאפיה לאי המיוחד הזה.
בכל אופן מכאן או מכאן, בעיניי התייר המאפיה המציתה את הדמיון כמעט ואינה מורגשת ברחוב, האווירה לתייר בטוחה ונינוחה וכל מה שנשאר לנו לעשות זה לטייל, לשבת בבית קפה סיציליאני, על מצוק מול הים, להזמין מקיאטו ולדמיין את סיציליה של מטה ואת הסנדק, ולאחל עתיד טוב יותר לתושבי האי.  


לטיול המאורגן באיטליה וסיציליה 


כל הזכויות שמורות לפגסוס תייירות ונסיעות בע"מ
ט.ל.ח

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form